Test TOP 10 najlepších notebookov 2020

Ak myšlienkami zablúdite do minulosti a porovnáte si váš prvý počítač s tými čo sú v súčasnosti na trhu, určite  ste zaznamenali množstvo zmien. Máte pravdu, vývojári neustále predstavujú svoje najnovšie kúsky, ktoré sú vždy o niečo prepracovanejšie, modernejšie ako tie predchádzajúce.

Inak tomu nie je ani v prípade stolových počítačov, tie čoraz viac nahrádzajú ľahké, prenosné a najmä výkonné notebooky novej generácie. Vyznať sa v ich funkcionalite môže byť niekedy mierne obtiažne. Práve preto sme sa rozhodli, že vám ich trochu viac priblížime.

Notebook je malé, prenosné zariadenie s vnútornou batériou, základnou jednotkou, displejom a klávesnicou s touchpadom.  Slúži predovšetkým na surfovanie po internete, kancelárske práce, ale aj prehrávanie a upravovanie multimédií. To, čo všetko v skutočnosti notebook dokáže závisí od konkrétneho typu  a príslušných parametrov. V našom teste notebookov vám predstavíme 10 najlepších a najobľúbenejších notebookov rôznych cien, ktoré stoja za kúpu.

V našom teste notebookov nájdete 10 najlepších notebookov. V prípade, že stále premýšľate a neviete sa rozhodnúť, ktorý notebook je pre vás ten pravý, určite vám pomôže náš rebríček, tipy a rady ohľadom tých najobľúbenejších notebookov na trhu.

Test – TOP7 najlepšie notebooky

Názov modeluParametre produktuHodnoteniePribližná cena
1.Asus UX434FLC-A5294T
notebook Asus UX434FLC-A5294T
  • Uhlopriečka displeja: 14"
  • Rozlíšenie obrazovky: 1920 x 1080
  • Procesor notebooku: 4- jadrový Intel Core i5
  • Kapacita pevného disku: 512 GB SSD
  • Veľkosť pamäte RAM: 8 GB

879€
2.Apple MacBook Air MQD32SL/A
Notebook Apple MacBook Air MQD32SL/A
  • Uhlopriečka displeja: 13,3"
  • Rozlíšenie obrazovky: 1440 x 900
  • Procesor notebooku: 2-jadrový Intel Core i5
  • Kapacita pevného disku: 128 GB SSD
  • Veľkosť pamäte RAM: 8 GB

899€
3.Asus UX433FAC-A5123T
notebook Asus UX433FAC-A5123T
  • Uhlopriečka displeja: 14"
  • Rozlíšenie obrazovky: 1920 x 1080
  • Procesor notebooku: 4-jadrový Intel Core i5
  • Kapacita pevného disku: 256 GB SSD
  • Veľkosť pamäte RAM: 8 GB

749€
4.HP Pavilion Gaming 15-ec0002 8RV75EA
notebook HP Pavilion Gaming 15-ec0002 8RV75EA
  • Uhlopriečka displeja: 15,6"
  • Rozlíšenie obrazovky: 1920 x 1080
  • Procesor notebooku: 4- jadrový AMD Ryzen
  • Kapacita pevného disku: 512 GB SSD
  • Veľkosť pamäte RAM: 8 GB

649€
5.Asus X509FJ-EJ121T
notebook Asus X509FJ-EJ121T
  • Uhlopriečka displeja: 15,6"
  • Rozlíšenie obrazovky: 1920 x 1080
  • Procesor notebooku: 4 - jadrový Intel Core i5
  • Kapacita pevného disku: 256 GB SSD
  • Veľkosť pamäte RAM: 8 GB

599€
6.HP 250 G7 6EC31EA
notebook HP 250 G7 6EC31EA
  • Uhlopriečka displeja: 15,6"
  • Rozlíšenie obrazovky: 1920 x 1080
  • Kapacita pevného disku: 1000 GB
  • Veľkosť pamäte RAM: 8 GB

539€
7.Dell Inspiron 15 N-3583-N2-311K
notebook Dell Inspiron 15 N-3583-N2-311K
  • Uhlopriečka displeja: 15"
  • Rozlíšenie obrazovky: 1920 x 1080
  • Procesor notebooku: 2- jadrový Intel Core i3
  • Kapacita pevného disku: 256 GB SSD
  • Veľkosť pamäte RAM: 8 GB

499€

Test – TOP3 najlepšie notebooky do 500 eur

Notebooky v cenovej kategórii do 500 eur sú notebooky postačujúce na bežné používanie, či je to už prezeranie rôznych multimédií alebo surfovanie na internete. Zvládnu aj jednoduchšiu prácu s programami určenými na upravovanie a tvorbu fotografií, obrázkov, videí, či zvukových súborov. Tieto notebooky sa však stále zaraďujú do kategórie lacné notebooky, ktoré nedisponujú vysokým výkonom, či už je to z hľadiska výkonu procesoru alebo grafickej karty. Na druhej strane notebooky do 500 eur už zvyknú mávať nižšie rady celkom obstojných procesorov.

Ako správne vybrať ten najlepší notebook?

Veľmi dôležité je pri výbere správneho notebooku dbať na nasledujúce hľadiská:

1. Účel používania

Ešte pred tým, ako začnete hľadať ten správny notebook, pouvažujte nad tým, aké činnosti na ňom budete vykonávať, aké funkcie by mal mať, či ho budete používať aj pri cestovaní a pod.Podľa zamerania by sme teda mohli hovoriť o 3 základných kategóriách notebookov: domáce (a), herné (b) a pracovné (c).

a) V prípade, že plánujete na notebooku vykonávať základné činnosti, surfovanie, písanie emailov, či základné kancelárske práce v programoch Microsoft Word, PowerPoint a pod. postačí vám lacnejší, klasický notebook s menším výkonom a pamäťou. Takýto notebook je tiež prijateľnejší pre ľudí, ktorí s modernými počítačmi a technológiami nemajú skúsenosti a chcú sa s nimi zoznámiť. Ponúka zopár základných možností, akými sú predinštalované programy uspôsobené na administratívu, písanie textov, počúvanie hudby a návštevy internetu. Uspokojivou vlastnosťou takýchto notebookov môže byť ich výdrž, keďže nie sú vyčerpávané množstvom graficky či pamäťovo náročných programov bežiacich na pozadí.

b) Ak ste milovníkom najnovších hier, vaše potreby dokáže uspokojiť herný notebook s minimálne 4 jadrovým procesorom a neintegrovanou tzv. dedikovanou grafickou kartou.

c) Podnikatelia, prípadne ľudia, ktorí potrebujú notebook výhradne na firemné účely ocenia pracovný notebook s pevnejšou konštrukciou a množstvom funkcií na uloženie potrebných dát, prípadne záchranu tých, ktoré sa stratili. Taktiež je žiadúce dostatočne veľké úložisko, poprípade prístup k úložiskám na internete, ktoré poskytuje veľký objem dát. Mnohí podnikatelia preferujú notebooky modernej vlny, s odnímateľnou obrazovou časťou, ktorá môže osobitne slúžiť ako plnohodnotný tablet. Poteší aj dotyková obrazovka, vďaka ktorej môže ekonomický analytik alebo marketingový poradca ľahko a rýchlo organizovať svoje dáta. Sledovanie viacerých obrazov súčasne je vítanou zmenou. Prinášajú ju moderné notebooky s dotykovým displejom. Gestami prstov sa môžete jednoducho presúvať z jednej karty do druhej a sledovať tak dianie vo svete, u vás doma aj vo vašom bankovom konte.

2. Procesor

Hnacím a zároveň aj najdôležitejším motorom celého notebooku je jeho procesor. Od tohto malého zariadenia závisí celkový výkon notebooku. Najlepšou voľbou sú novšie procesory napríklad Core i5, či Core i7, ktoré sú jedny z najvýkonnejších na trhu.
V súvislosti s procesormi dbajte pri výbere na to – koľkojadrovým procesorom daný notebook disponuje. Všeobecne platí, že čím viac jadier – tým väčší výkon. Teda, určite ak plánujete používať notebook na hranie, či prácu v rôznych grafických programoch, mali by ste siahnuť už po štvor-jadrovom procesore. Výkonnosť sa odrazí na plynulom používaní notebooku, ktorý ocení každý, koho náplňou práce je používanie náročných grafických softwérov, programov na úpravu videí a fotografií, ako aj aktívni počítačoví hráči.

3. Kapacita pevného disku a pamäť RAM

Užívatelia, ktorí plánujú na notebooku pozerať fotky, sem tam niečo vyhľadávať na internete úložisko svojho počítača nejak veľmi nemusia riešiť. V prípade, že často pozeráte a sťahujete filmy, sťahujete z internetu rôzne videá, hry, či obsiahle programy mali by ste sa poobzerať po notebooku s väčším úložným priestorom. V každom notebooku nájdete pevný disk – HDD, ktorý je základnou a dlhodobou úschovňou všetkých vašich dokumentov, dát a pod.

Veľkosť HDD je rôzna, platí však, že čím je jeho pamäť väčšia, tým lepšie, najmä ak nedisponujete externým pamäťovým diskom. Optimálne je teda vybrať notebook s minimálne 500GB. V novších typoch notebookov môžete nájsť pevný disk s označením SSD,  ktorý  sa v porovnaní s predchádzajúcim HDD vyznačuje oveľa rýchlejším prenosom dát ale aj samotným procesom zapínania notebooku, či prenosu súborov v rámci disku. Disk SSD oproti klasickému HDD disku zaostáva v otázke životného cyklu. Postupom času dochádza k znehodnoteniu flesh NAND pamätí. To však neznamená, že vám SSD disk nemôže slúžiť pekných pár rokov. Koniec koncov sa môže stať, že pevný disk HDD odíde z dôvodu otrasov či teplotných výkyvov ešte skôr. Nič preto nie je jednoznačné a výber disku by ste mali zvážiť na základe vašich preferencií. Pevný disk je síce kvalitným a väčšinu času aj bezpečným úložiskom dát, v prípade poškodenia alebo degradácie nejakej jeho časti môže dôjsť k strate údajov. Preto si citlivé informácie vždy ukladajte na minimálne jeden ďalší, buď externý, alebo internetový disk.

Pre náročnejších užívateľov je však ideálny najnovší hybridný disk, ktorý je kombináciou veľkého, až 2,5 TB HDD a rýchleho SSD. Výkonnejšie typy notebookov sa môžu pýšiť až dvomi pevnými pamäťami. SSD disk je ideálny na uskladnenie operačného systému a iných citlivých údajov, pretože je výkonnejší a taktiež spoľahlivejší. Naopak pevný disk HDD výborne poslúži ako úložisko pre množstvo ostatných dát. HDD to zvládne bez problémov, má totiž podstatne väčšiu kapacitu ako SSD disk.

Pri kúpe notebooku je veľmi dôležité si všímať aj veľkosť operačnej pamäte (RAM), ktorá je zodpovedná za rýchlosť väčšiny procesov v notebooku. RAM je druhom pamäte s priamym prístupom k údajom, vďaka čomu zosúlaďuje chod viacerých programov a systémov pre lepší zážitok z používania notebooku. Jej kapacita je obmedzená, platí preto, že čím je RAM väčšia, tým lepšie pre vás. RAM vášho budúceho počítača by mala byť veľká minimálne 4GB.

4. Operačný systém

Nevyhnutným doplnkom pre samotný chod počítača je jeho operačný systém. Väčšina predávaných notebookov sa predáva už spolu s ním, nájdu sa však aj také notebooky, kde si musíte operačný systém sami dokúpiť a nainštalovať, čo sú už technicky náročnejšie operácie. Pokiaľ sa k takému kroku nedokážete odhodlať, buď z dôvodu absencie skúseností alebo voľného času, navštívte špecializovaný servis.
Základným a celosvetovo uznávaným operačným systémom je Windows , ktorého ovládanie zvládne aj bežný používateľ. V prípade operačného systému Linux sa vám môže stať, že niektoré programy, ktoré potrebuje nebudú s týmto systémom kompatibilné, preto odporúčame radšej klasiku v podobe Windowsu. Varianty systému Linux sú dodávané zdarma a na ich prevádzku nie sú potrebné extra aplikácie. Čo sa týka grafického rozhrania, všetky verzie operačného systému Linux sú vybavené plným rozsahom. Osobitnou kategóriou je  Mac OS, ktorý je štandardom pre všetky notebooky značky Apple.

Operačný systém Mac OS je osobitý vo viacerých smeroch a spravidla je zameraný na bohatšiu klientelu, tvorenú prevažne biznismenmi, ľuďmi pracujúcimi v oblasti financií, marketingu atď. Pre niekoho, kto svoje počítačové znalosti cibril na notebookoch pracujúcich s operačným systémom Windows, môže byť prechod na Mac OS bolestivý a zdĺhavý. Kto si však minimalistický, výkonný, sociálny a nesmierne prehľadný systém od firmy Apple osvojí, otvoria sa mu nové možnosti.

Môže sa tiež stať, že narazíte na notebook bez operačného systému, respektíve obsahujúci základnú verziu systému Free DOS. Mali by ste však vedieť, že kúpou takéhoto notebooku rozhodne neušetríte. Systém Free DOS bez grafického rozhrania je pri aktívnejšom používaní na príťaž a skôr či neskôr zrejme siahnete po notebooku s nainštalovaným operačným systémom. Výrobca takéhoto zariadenia nemusí podporovať všetky verzie operačných systémov a inštalácia s nastavením ovládačov operačného systému je pre amatérskeho používateľa nezvládnuteľná úloha.

5. Značka notebooku

Taktiež aj značka notebooku hrá pri výbere veľkú rolu. Predsa pri produktoch veľkých a overených značiek máte oveľa menšie riziko, že produkt ktorý si zakúpite bude vadný alebo nespoľahlivý. Známe značky, ktoré na trhu notebookov existujú už veľa rokov si dávajú záležať na tom, aby ich produkty boli čo najkvalitnejšie. Podľa magazínu laptopmag sú najlepšie značky čo sa týka notebookov: Lenovo, Asus, Dell, HP, Acer, či Apple.

6. Veľkosť obrazovky a rozlíšenie displeja

V súčasnosti si môžete vybrať notebook s obrazovkou rôznych rozmerov a rozlíšením.

a) Najmenšie s uhlopriečkou 11″ – 12 palcové sú vhodné skôr na cestovanie a časte prenášanie, keďže sú malé a ľahké, vážia okolo 1 kg. Tieto notebooky väčšinou disponujú 1366 x 768rozlíšením, ktoré je postačujúce pre bežné, nenáročné počítačové úkony. Počítačovú hru si na nich zrejme nezahráte, no na sledovanie videí sú ako stvorené. Pre svoju nízku hmotnosť sú ideálnym spoločníkom na dlhé cesty vlakom. Sú vhodné na prácu mimo pracovného stola, keďže sú ľahké a bez problémov si ich položíte na kolená.

b) Do druhej kategórie patria notebooky s 13″ – 14″  Svojim výkonom a rozmermi uspokoja aj náročnejších používateľov. V rámci dvoch predchádzajúcich kategórií nájdete v ponuke aj tzv. ultrabooky –  luxusné, štýlové, tenké  zariadenia, max. do 2,5 cm a 1,5 kg. V porovnaní s klasickými notebookmi sa pýšia dlhšou výdržou batérie až 6 hodín,  rýchlym spustením z režimu spánku-  do neuveriteľných 2 sekúnd a výborným FULL HD rozlíšením 1920 x 1080.

c) Tretiu kategóriu tvoria notebooky s 15, 6″ obrazovkou, ktoré sú cenovo výhodné, výkonné a vhodné aj na občasné prenášanie. Môžete ich kúpiť s klasickým 1366 x 768,  alebo s väčším FULL HD rozlíšením.

d) Hráčom a grafikom však odporúčame siahnuť po notebookoch s najväčšou uhlopriečkou  17″ -18″Ultra HD rozlíšením 3840 x 2160. Vďaka týmto parametrom je možné pri hrách vidieť aj tie najmenšie detaily. Isté typy počítačových hier na predošlých druhoch notebookov nespustíte vôbec. Môže za to predovšetkým ich extrémna grafická i výkonnostná náročnosť.

7. Typ grafickej karty

Grafická karta v notebooku je zabudovaný čip, ktorého úlohou je vykresľovať obraz. Výtvorom grafickej karty je prakticky každý jeden pixel vykreslený na vašej obrazovke. Aj teraz, pri čítaní tohto textu, grafická karta vášho notebooku spracováva enormné množstvo údajov, aby sa vám pred očami mohli zobrazovať tieto písmená. Pred kúpou notebooku by ste si mali ujasniť, na čo ho chcete používať. Keď si potrpíte na luxusnú kvalitu a videá o kvalite nižšej ako Full HD ani nezapínate, potom potrebujete výkonnú grafickú kartu. Inak na tom nie sú ani vášniví hráči počítačových hier. Načítať jednu 3D open world videohru zvládne len kvalitná grafická karta. Grafické karty sa členia na tri kategórie:

a) Dedikovaná grafická karta je výkonná grafická karta, ideálna pre hráčov počítačových hier. Ide o sólo čip. Vďaka svojej nezávislosti od matičnej dosky notebooku je možné ju efektívne schladiť, čím jej výkonnosť stúpa a zachováva si pôvodné vlastnosti.

b) Začlenené do procesorov vytvárajú integrované grafické karty tzv. APU procesory, čím rozširujú ich záber z procesorových jadier o grafickú kartu. Starajú sa o čo najnižšiu spotrebu. Z toho stanoviska sa však vyznačujú slabým výkonom a v dnešnej dobe sú využívané hlavne pri lacných a menej výkonných modeloch notebookov. Vývoj integrovaných grafických kariet však neustále podlieha vývoju. Dnes už neplatí, že integrovaná grafická karta je začlenená do matičnej dosky, dokonca ani to, že je slabá a použiteľná len obmedzene. S dávkou šťastia sa vám podarí natrafiť na integrovanú grafickú kartu, ktorá bez problémov zvládne prehrať video vysokej kvality. Možno si s ňou zahráte aj nejakú hru.

c) Veľkej obľube sa v súčasnosti teší kombinovaný systém, ktorý využívajú vývojárske spoločnosti na zníženie záťaže a optimalizáciu spotreby. Grafické karty zlučujúce vlastnosti integrovaných i samostatných grafických kariet sú výkonné a šetrné.

8. Konektory

Čím menej konektorov, tým vyzerá notebook elegantnejšie a aj manipulácia s ním a jeho preprava sú záležitosťou sekúnd. V súčasnej dobe dáva väčšina výrobcov notebookov prednosť bezdrôtovému pripojeniu na internet pred klasických káblovým, no aj dnes sa stretnete s notebookom, v ktorého bočnej lište sa nachádza niekoľko vstupov pre rozličné káble.

a) WiFi pripojenie sa v moderných krajinách považuje za samozrejmosť a na svete hádam nie je technologické zariadenie, ktoré by touto možnosťou bezdrôtového pripojenia neoplývalo. Napriek tomu existuje viacero ďalších spôsobov, ako sa pripojiť na internet.

b) RJ-45 je pripojenie prostredníctvom kábla cez sieťovú kartu do univerzálnej, voľne dostupnej lokálnej počítačovej siete. Využiteľné je v oblastiach bez signálu.

c) Port pre USB je samozrejmosťou, zriedkavo sa však môže stať, že notebook, ktorý ste si vyhliadli, má takýto vstup iba jeden, dokonca na ťažko prístupnom mieste. USB vstupy sa bežne používajú na pripojenie počítačovej myši, externého disku, tlačiarne alebo klávesnice. Existuje nespočet spôsobov, ako USB port využiť, preto sa nespoľahnite s tým, že je váš vysnívaný notebook vybavený len jedným takýmto vstupom.

d) HDMI obrazový výstup by mal byť samozrejmosťou.

e) S čítačkou pamäťových kariet sa u moderných notebookov zväčša nestretneme. Pokiaľ má pre vás tento parameter obzvlášť významné postavenie, budete musieť pátrať. Počítajte s tým, že pri väčšine modelov sa s ním nestretnete.

f) Rovnako ako čítačka pamäťových kariet, ani optická mechanika sa už dnes len tak nevidí. Klasické fyzické disky, akými sú CD, DVD alebo Blu-ray, do väčšiny notebookov nedostanete. Spoľahlivo ich nahradili menšie a výkonnejšie externé disky.

Aký typ displeja notebooku si vybrať?

Pri kúpe notebooku by ste popri technických veciach nemali zabúdať ani na tie praktické. Jednou z nich je typ displeja.

Matný oceníte kdekoľvek tam, kde sa mení intenzita svetla nezávisle od vás – v prírode, vo vlaku, alebo na terase. Obrazovka bude vždy dobre viditeľná a čitateľná. Veľkou výhodou matnej obrazovky je, že menej zanecháva stopy po dotyku prstov. Zvyčajne tomu nevieme zabrániť a nosiť so sebou na cesty handričku na čistenie obrazovky je nepraktické.

Lesklý displej je naopak vhodný na používanie v interiéry, kde nie je svetlo tak ostré a dá sa regulovať. Jeho výhoda oproti matnému displeju je tá, že dokáže vernejšie a detailnejšie zobrazovať farby, tiene a svetlá.

Nezabudnite ani na množstvo konektorov, výdrž batérie, kvalitu a usporiadanie klávesnice, konštrukciu notebooku, dĺžku záruky a samozrejme značku. Kúpa notebooku nie je lacná záležitosť, práve preto si doprajte čas, dôkladne si každý notebook poobzerajte, prečítajte recenzie a zvážte aj tie najmenšie detaily. Často krát sú to oni, ktoré vám pomôžu sa správne rozhodnúť.